Friday, November 20, 2009

Hitam & Kurus

HITAM...!!!

Wujud Nya kejadian di alam ini
dengan pelbagai variasi warna Dan Rupa.
Warna kulit manusia dijadikan
pelbagai rupa melambangkan
kejadian yang maha ESa begitu Unik dan pelbagai.
Hitam merupakan salah satu warna
kebiasaan bagi manusia.
Warna merupakan gene variasi yang
diturun kan melalui alelle yang tertentu. Hitam merupakan
warna yang melambangkan seseorang itu mempunyai
MELANIN yang cukup banyak.
Apa fungsi MELANIN, melanin dijadikan
yang maha esa Untuk melindungi kulit daripada
berlaku nya virus yang dikenali sebagai Cancer Kulit.
Kulit setiap bangsa mempunyai kepelbagian,
bukan untuk melahirkan perbezaan kepada kaum2 tertentu
tetapi untuk diciptakan supaya ummat dunia tidak membezakan
antara satu sama lain.

Maka aku telah dilahirkan dengan
mewarisi gene daripada ayah dengan membawa gene
XY, iaitu lelaki dan membawa allele gelap
yang ternyata daripada ayah aku.
Tidak pernah aku salah kan kelahiran aku yang diciptakan gelap
yang bukan nya gelap tpi coklat kehitaman.
aku juga tidak pernah sesekali pun untuk
menyalahkan ayah aku dengan warna dan gene
yang telah dia warisi kepada aku ini.
Sesungguhnya aku amat berbangga dengan membawa
gene yang sebegini rupa.
Tapi kehitaman aku telah diejek dan dibawak permainkan
oleh semua orang. Biasalah kita hidup ini
dengan manusia yang hanya tahu menyalahkan
orang dah menghina orang, kita tidak mampu untuk mnenutup
mulut manusia. Dari kecil sampai sekarang warna
kulit aku tetap dipermainkan
dan dijadikan bahan gelak ketawa manusia. Apa yang
boleh aku lakukan hanyalah berdiam diri
dan balik dengan menahan air mata. hipokrit dengan
diri sendiri untuk menyatakan yang aku
tidak pernah terasa dengan apa yang diperkatakan mereka.
jauh di sudut hati aku, siapa yang tahu.
aku menangis seorang diri sahaja.
Ada juga yang membandingkan kulit aku dengan
abang aku. memang ternyata kulit aku
jauh lagi gelap dari abang aku.
Alangkah bertuahnya abangku yang membawa
allele putih daripada Ibu aku. Ayat yang
diperkatakan oleh seseorang ini
masih lagi bermain di fikiran aku.

" wehs, abang dia kulit sama mcm dia jgak ke? "
" Ntah la wehs, ni first time nak jumpa abang dia,
kita sama2lah tengok nanti."

" wehs cakap tu perlahanla skits, kan dengar si adeq tu
xker terasa dia nanti."

Dalam hati aku, aku menangis sendiri, menangis hati
yang tidak mampu untuk mengeluarkan
air mata sendiri. Aku terpaksa untuk mengangkat diri aku
dan berpura2 ke toilet untuk melahirkan airmata
untuk melepaskan sebak yang memang tidak tertahan ini.
Hina kah dilahirkan untuk menjadi dan tidak mempunyai kulit yang
secerah mereka. Bibir aku juga boleh dipermainkan
mereka. Mereka xda benda lain ke nak kutuk aku
yang bukan berkaitan dengan warna kulit aku.
Xda ker.
Aku teringat satu kisah, kawan2 mama aku sendir.

" Luqman, kamu anak angkat ke? Kulit gelap jerh. Nie bukan mak Kamu Kan. "
Dengan penuh rasa terkilan terus aku keluar airmata depan
mama dan kawan mama aku sendiri. Aku angkat diri dan terus blah dari situ.
Keesokan hari makcik nie datang jumpa aku,
dengan penuh rasa benci aku terus keluar rumah langsung
xjumpa dia. Sejak hari tu, makcik tu banyak bagi aku hadiah,
satu hadiah dia pun aku xbukak, dan terus
bakar hadiah itu untuk menjadi warna seperi aku. Puas hati
ko makcik. Nasib baik aku tidak menyumpah
kepada nyerh. Aku xsuka untuk menyumpah
pada orang. Aku sangat pasrah. Pasrah seadanya.
Berpindah nya aku ke matrikulasi ingatkan
berakhirnya zaman kutuk mengutuk kulit ku
yang hitam menawan. Teringat plak kata2 kaksendut.
Benda yang paling berharga ialah berlian berwarna hitam,
Perempuan paling kaya di dunia Oprah yang berkulit hitam.
Namun, pergi kemana sahaja diriku tetap'dikutuk
dengan mempunyai kulit Hitam ini.
Namun bagaimanapun aku tetap
menghargai warna yang aku miliki Ini.

KURUS!!!

Bab Kedua kisah ini akan menceritakan
tentang KURUS. ingatkan hitam je yang
akan dikutuk tapi kurus pun kena kutuk jgak, xpaham la
apa lah yang mereka nak sebenarnya.
Aku kurus pun kutuk, hitam pun kutuk
apa lah yang aku nak buat lagi.
semua benda dikutuk, mungkin aku dilahirkan didunnia ni
untuk dikutuk kots..
ish xda la adeq, semua manusia diciptakan
secantik2 umat lahs..
kamu niehs..Dah banyak cara aku lakukan untuk
menggemuk kan badan, yerlah untuk
orang suka dengan kejadian aku. Maaf lah
kalau aku nie kurus menyebabkan orang tidak suka aku.
apa boleh aku lakukan nak buat mcm mana
diri aku xmampu lagi nak gemuk
nak tau x apa usaha kau nak gemuk :

1. Makan McD evernight.
2 makan nasi lemak tiap2 malam.
3. Bek1st habis sampai rm15 makan.
4. balik kolej makan lagi, n tdow pun untuk mengemukan
bdan.

banyak lagi usaha aku untuk gemuk tapi
xmampu lah nak menyenaraikan semua lorh. Tapi berat aku masih lagi
sama lorh... 48 jgak.. Xpernah nak naik sampai 50.
kerana diri akuAlign Center terlalu kurus macam2 tomahan
yang telah dikurniakan pada aku.
Terima jerlah seadanya. Ada jgak yang cakap
" Peluuk adeq macam peluk Zombi, Peluk adeq mcam peluk tiang, Pegang adeq macam pegang kayu balak jerh. "
apa yang mampu aku lakukan
,,, xmampu lakukan apa2. juz senyum dengan hati
merintih Bgai.

Ya allah ya Tuhan ku. aku terima semua
kejadian yang engkay kurniakan pda
Hambamu Ini. alhamdulillah. Syukur.
Teramat syukur. Amin.

No comments:

Post a Comment

Perasaan Anda