Friday, June 8, 2012

PLU is Pencuri

Pekan Selasih Pekan Jauhari
NIbong Ditebang Dijadi Geriji
Masakan Dosa Sudah Seguni
Mencuri Pula Menjadi Sebati.

Pokok Delima Tinggi Nya Sekaki
Didik Berkicau Terbang Kemari
Songsang Kehidupan Lumrah Dihati,
Mencuri Juga Amalan Sehari.

Eh Nak berpantun plak, cukup la dengan berpantun, nie nak story sikit,
saya dh kenal dia lama la jgak kan. Tetiba nak datang lepak rumah
sebab ada gap 2 jam sebelom kelas katanya.
SO as kawan bagi je la, datang la lepak rumah...
alih2 dah sampai rumah xnk plak dia g kelas, katanya penat la konon.
Haishh, ko tu dh la final year student n dak math plak tu. bukan senang k
amik kos mathematik nieh...SUka hati ko la senahhh nk g kelas ke x. Mak non heran..
So saya da kelas kui 3, dengan gegas nye pergi la kelas, dkat kelas nak beli makanan
bru perasan yang wallet tertinggal dkat rumah. biar je la kan
sbb dia ada dkat rumah lagi. Balik je rumah, sy check la wallet selamat, tapi terlupa
nak check isi dia. so far otak saya nie kuat lagi la
nak ingat berapa ada lam wallet tu kan. kemain lagi saya jimat duit
yang ada lam wallet tu. Kui 5 petang dia balik la rumah dia.

Keesokkan harinya, saya nak g beli barang sikit, so check la duit lam
wallet tu, RM50 dik non hilang. Bayangkan sasau la jap RM50 kots..
banyak tu bro, banyak tu. Haish. apa lagi, disebabkan dia last person yang stay lam
myroom n my wallet left inside there, so i text him:

Me : " Maafla Just Tanya, U ada amik duit i RM50 x? Sebab i        check wallet I, xda RM50. Bukan Nak Tuduh juz tanya jer, sbb i ingat lagi duit i mmg ad RM150 lam wallet."


Him : " Huh Bia Betui, u Letak Duit Tu Kat Mana?"


Me : "inside of my wallet n i left wallet at home when u were around. g pun duit tu i nk bayar duit sewa rumah i RM150. skunk ada RM100 je, i pun xtau mcm mana boleh hilang, biasanya i xkn usik duit rumah sewa i, its ok esok i nk soh mymom ask kawan bomoh dia soh tengok sapa yg amik. U XTERambil ker? kot2 nk pinjam ke..


Him : " I xtau pun wallet u ada kat situ sampai la u bgtau. I mintak maaf la i dtg bawa mala petaka"


(Dalam Hati aku padahal ko bukak tingkap wallet depan mata ko jea)


Me: " ooo its ok esok terungkai segalanya once my mom dh jumpa bomoh tu, if u terambil ke ckp awal2 k. i xnk u sakit plak after tomorrow, sbb once dh jumpa bomoh tu dia akan buat sampai orang tu sakit. BTW i need that money n sbnrnya i dh tau dh sapa yg amik"


Him : " Errrmmmmmmmmm, Mcm Nie la Esok I Bank in Duit U Keyh ? Okeyh ? " 


(Perghhh terus mengaku once aku ckp nk g jumpa bomoh. Tu la Lain kali Jangan Nak ambil Duit Aku. Padahal Aku Gertak Je Sal bomoh Tu)

Pengajaranya ialah:

1)  semua, kalau tuan rumah dah beri kebaikan dekat anda, balas la dengan kebaikan, bukan 
balas dengan mencuri duit ruan rumah tu. Tuan rumah tu pun bukan anak dato ya tuan2 dan puan2.


2) pengajaran yang kedua, jangan mudah percaya orang walau dh kenal sebulan pun, nanti mcm nie la 
jadi nya. Baik si Jantan nie mengaku n dah bayar duit i. kalau yang keras mcm batu xnk mengaku, terpaksa aku buat toi2 bomoh tu.


3) Bawa la wallet anda kemana shja walau ada duit mahupun tiada. at least ada IC kan.

Itulah pengalamans serba sedikit....hahahahhahaa..


No comments:

Post a Comment

Perasaan Anda